Skip to content

Nominacja PSC 2022 – Michał Dymek “Sweat”

Udostępnij

Nominacja do Nagrody PSC w kategorii „Pełnometrażowy film fabularny” za zdjęcia do filmu „Sweat”.

Michał Dymek 

Absolwent Wydziału Operatorskiego i Realizacji Telewizyjnej PWSFTviT w Łodzi z 2017 r., członek Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych (PSC), laureat nagród na FPFF w Gdyni, „Młodzi i Film” w Koszalinie, a także wyróżnień „Heliografu”. Od pierwszych szkolnych etiud „Majówka” (2010), „Odbicie” (2011), „Taka nasza gra” (2015), „Adaptacja” (2016) dał się poznać jako twórca, przywiązujący szczególną wagę do światła naturalnego. „Jest jednym z narzędzi, którymi buduje się obraz filmowy – dla mnie najbliższym jest naturalne światło” – mówił w wywiadzie.

Michał Dymek rozpoczynał pracę operatorską od filmów dokumentalnych: „Nasza szkoła” (2013, reż. Grażyna Kędzielawska, Maria Zmarz-Koczanowicz), „Koniec świata” (2015, reż. Monika Pawluczuk).

W 2017 r. nakręcił zdjęcia do filmu Aleksandry Terpińskiej „Najpiękniejsze fajerwerki ever”, a rok później do filmu Katarzyny Lesisz pt. „Tańczę dla ciebie”, realizowanego w ramach programu Studia Munka “Pierwszy Dokument”.

Wspominając swoje filmowe fascynacje mówił: „Mogę powiedzieć, że pierwszymi zdjęciami, które po prostu mnie „uwiodły” i które pamiętam po dziś dzień, były zdjęcia Łukasza Żala do etiudy „Meles Meles” w reż. Jędrzeja Bączyka; tak świetnie opowiadały całą historię”.

W 2018 r. nakręcił “My friend the polish girl”, a Jacek Borcuch zaprosił operatora do współpracy przy polsko-włosko-francuskiej koprodukcji „Słodki koniec dnia”.

Po fabularnym debiucie pełnometrażowym Michał Dymek rozpoczął współpracę przy kolejnych pełnych metrażach; m.in. w 2019 r. przy filmie „Supernova” w reż. Bartosza Kruhlika (Dymek był też operatorem kamery). Ten duet reżysersko-operatorski współpracował już wcześniej przy wielokrotnie nagradzanej „Adaptacji”, o której Dymek mówił: „Najtrudniejsze, jak dotychczas, było utrzymanie kontynuacji światła przez czternaście dni w filmie Bartka Kruhlika „Adaptacja”. Cała akcja dzieje się na jednej drodze rankiem w ciągu półtorej godziny”.
Następny pełny metraż to „SWEAT” (2020, reż. Magnus von Horn) i „Hura, wciąż żyjemy!” (2020, reż. Agnieszka Polska). Aktualnie w produkcji jest „Wolf” ze zdjęciami Michała Dymka.

„Najważniejsze jest to, aby wyłapać czego potrzebuje reżyser i opowiadana przez nas historia, unikając przy tym pustej formy” – mówił operator w wywiadzie.

Michał Dymek ma na koncie m.in. Wyróżnienie Specjalne w Konkursie Filmów Polskich na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych “Camerimage” w 2020 r. za film „Supernova”. W uzasadnieniu decyzji jury napisano: „ (…) Realizm i intymność doskonale kontrolowanej kamery Michała Dymka ułatwiają opowiedzenie tej fascynującej historii, a film zręcznie ukazuje wiele punktów widzenia, zapewniając subtelny i przekonujący wgląd w walkę wielu dobrze narysowanych postaci. Ten film jest wciągający od początku do końca. W całym filmie nie ma niepotrzebnego ujęcia. Widzimy niezwykłą oszczędność i elegancję w opowiadaniu historii oraz umiejętność wykorzystania przez wszystkich zaangażowanych ograniczeń, jakie nakłada na nich lokalizacja, na ich artystyczną korzyść. Kamera, jej ustawienie oraz montaż bezbłędnie złożyły się na porywające i prawdziwe kinowe doświadczenie.”

W 2020 r. na FPFF w Gdyni Michał Dymek otrzymał Nagrodę za zdjęcia do filmu „SWEAT”
W 2018 r. obraz „My friend the polish girl” został nagrodzony na Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych “Młodzi i Film” nagrodą za zdjęcia za „współczesne w formie, znakomicie skomponowane ujęcia, które budują sugestywny, emocjonalny portret bohaterki”.

Deszcz nagród zdobyła etiuda studencka „Adaptacja” – operator został nagrodzony w kategorii „Najlepsze zdjęcia” na zagranicznych festiwalach, m.in. na Festiwalu Filmów Studenckich “Cinemaiubit” w Bukareszcie, Taratsa International Film Festival w Salonikach, Overcome Film Festival on-line w Brazylii itd.

Źródła:
„Film&TV Kamera nr 3/2018
www.filmpolski.pl

Projekt Nagroda PSC 2022 Nagroda dla najlepszych polskich autorów zdjęć filmowych została dofinansowana przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Subscribe To Our Newsletter

Get updates and learn from the best

Aktualności

Stanowisko PSC

Jako Stowarzyszenie Autorek i Autorów Zdjęć Filmowych PSC, współpracujące od samego początku z EnergaCAMERIMAGE. Od zawsze czujemy odpowiedzialność za promowanie równości w naszej branży i