Statut
Stowarzyszenia Autorek i Autorów Zdjęć Filmowych
Rozdziały
Rozdział I
Postanowienia Ogólne
§ 1
- Stowarzyszenie nosi nazwę „Stowarzyszenie Autorów Zdjęć Filmowych” w języku polskim i „Polish Society of Cinematographers” w języku angielskim.
- Stowarzyszenie może używać skrótu nazwy SAZF; PSC; SAZF/PSC oraz odpowiedników nazwy w językach obcych.
§ 2
- Stowarzyszenie jest zarejestrowane i posiada osobowość prawną.
- Stowarzyszenie działa na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej jak również poza jego granicami zgodnie z prawem miejscowym.
- Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto stołeczne Warszawa.
§ 3
§ 4
§ 4a
Rozdział II
Cele stowarzyszenia i sposoby ich realizacji
§ 5
1/ reprezentowanie interesów jego członków w kraju i za granicą w szczególności poprzez ochronę praw autorskich, wynikających z twórczego wkładu operatora w powstanie dzieła filmowego;
2/ prowadzenie aktywizacji zawodowej operatorów, dążenie do zapewnienia wszechstronnych warunków rozwoju zawodowego i podnoszenia kwalifikacji członków stowarzyszenia, oraz podejmowanie inicjatyw przeciwdziałających bezrobociu;
3/ działanie na rzecz rozwoju i promocji polskiej sztuki filmowej w ogóle, a polskiej sztuki obrazu filmowego w szczególności oraz współdziałanie w tworzeniu inicjatyw zmierzających do wszechstronnego rozwoju sztuki filmowej;
4/ podniesienie prestiżu zawodu operatora – twórcy obrazu filmu fabularnego;
5/ wspieranie oraz inicjowanie działań zmierzających do zapewnienia udziału Stowarzyszenia w opracowywaniu aktów prawnych związanych z wykonywaniem zawodu operatora – twórcy obrazu filmowego;
6/ rozwój polskiej twórczości filmowej i fotograficznej oraz wspieranie działań mających na celu rozwój przemysłu audiowizualnego;
7/ popularyzacja zagadnień związanych ze sztuką filmową i fotograficzną oraz podejmowanie działań związanych z edukacją filmową;
8/ działanie na rzecz integracji europejskiej oraz współpracy międzynarodowej w dziedzinie kinematografii.
§ 6
1/ inicjowanie i prowadzenie prac zmierzających do stałego podnoszenia prestiżu zawodu operatora filmowego poprzez podejmowanie wszelkich dopuszczalnych prawem działań, zapewniających ochronę majątkowych praw autorskich, zabezpieczających wynagrodzenie, odpowiadające wkładowi pracy twórczej w tworzenie dzieła filmowego;
2/ podejmowanie działań zmierzających do dostosowania słownictwa i nazewnictwa, związanego z tworzeniem obrazu filmowego do standardów światowych;
3/ występowanie do odpowiednich władz i organizacji z opiniami, wnioskami i postulatami;
4/ organizowanie i inicjowanie działań związanych z edukacją filmową oraz promocją sztuki filmowej i fotograficznej;
5/ organizowanie i uczestniczenie w krajowych i zagranicznych odczytach, kursach, sympozjach, dyskusjach, seminariach, wyjazdach szkoleniowych, praktykach, konkursach, festiwalach itp.;
6/ inicjowanie i organizowanie specjalistycznych opracowań związanych z wykonywaniem zawodu operatora – twórcy obrazu filmu fabularnego;
7/ prowadzenie działalności wydawniczej, propagującej sztukę filmową i fotograficzną;
8/ współdziałanie ze szkolnictwem artystycznym przy opracowaniu metod i programów nauczania przyszłych twórców obrazu filmowego;
9/ udzielanie porad członkom Stowarzyszenia w zakresie stosowania obowiązujących przepisów prawnych, rozwiązań organizacyjnych i technicznych oraz aspektów ekonomicznych, związanych z tworzeniem obrazu filmowego;
10/ rozwijanie współpracy i wymiany doświadczeń zawodowych pomiędzy członkami Stowarzyszenia i innymi osobami, organizacjami i instytucjami polskimi i europejskimi;
11/ tworzenie funduszy stypendialnych, wspierających twórców sztuki filmowej; fundowanie nagród za wybitne osiągnięcia w dziedzinie sztuki filmowej;
12/ archiwizowanie i kompletowanie dokumentacji wybitnych osiągnięć z dziedziny twórczości filmowej;
13/ przedstawianie propozycji wykorzystania stypendiów fundowanych przez organizacje krajowe i zagraniczne.