Skip to content

Nominacja PSC 2022 – Łukasz Gutt “Wszystkie nasze strachy”

Udostępnij

Nominacja do Nagrody PSC w kategorii „Pełnometrażowy film fabularny” za zdjęcia do filmu „Wszystkie nasze strachy”

Łukasz Gutt

Absolwent Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Członek Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych (PSC). Nominowany do nagrody PSC w 2019 r. za film „Kamerdyner”, zaś obecnie za „Wszystkie nasze strachy” (reż. Łukasz Ronduda, Łukasz Gutt).

„Wszystkie nasze strachy” to trzeci zrealizowany wspólnie film duetu twórczego Łukasz Ronduda – Łukasz Gutt. „Te „nasze” filmy zawsze robiłem z dużą przyjemnością, traktowałem je bardziej osobiście. Obaj naturalnie weszliśmy w tę przestrzeń. Tak naprawdę chodzi o to, gdzie są podejmowane decyzje. My je podejmowaliśmy razem. Nie było założeń, wyszedł proces, który okazał się bardzo ciekawy. To zafunkcjonowało i mam nadzieję będzie funkcjonować dalej” – mówił Gutt w wywiadzie na łamach Magazynu Filmowego SFP.

Łukasz Gutt zaczynał od filmów dokumentalnych „Pedofile” (2005), „Sześć oktaw” i „Najbardziej lubię grać” (oba 2008). W kolejnych latach nakręcił „Odyseję złomową” i „Co się wydarzyło na Wyspie Pam” (2010).
W produkcji fabularnej zadebiutował serialem „Przeznaczenie” (2008-09) i również w 2009 r. nakręcił fabularyzowany dokument „Na północ od Kalabrii” w reż. Marcina Sautera.
Kolejne produkcje fabularne to filmy: „Ki” (2011, reż. Leszek Dawid), „W ukryciu” (2013, reż. Jan Kidawa-Błoński), „Jeziorak” (2014, reż. Michał Otłowski), „Performer” (2015, reż. Maciej Sobieszczański, Łukasz Ronduda), „Panie Dulskie” (2015, reż. Filip Bajon).

W 2017 r. Łukasz Ronduda po raz kolejny zaprosił operatora Łukasza Gutta do współpracy – tym razem przy filmie „Serce miłości”; w tym samym roku Gutt nakręcił „Czuwaj” z Robertem Glińskim.
Rok później z Filipem Bajonem opowiadali o powikłanych losach Polaków, Kaszubów i Niemców w filmie „Kamerdyner”.

Aktualnie w produkcji jest film „Broad Peak” w reż. Leszka Dawida, ze zdjęciami Łukasza Gutta. Zdjęcia do tego filmu powstawały między innymi w Karakorum i w Alpach, a operator tak mówił o swojej pracy: „Zaczęliśmy od testów w wynajętej chłodni. Sprawdzaliśmy tam między innymi w różnych minusowych temperaturach sprzęt, który chcieliśmy ze sobą zabrać. Jak funkcjonuje w kontakcie z dużym mrozem, jak reaguje na zmiany temperatury, ile godzin jest w stanie wytrzymać na sporym minusie. Robiliśmy też próby operatorskie, które pozwoliły nam lepiej zrozumieć, jak zachowują się baterie, sprzęt oświetleniowy, sprzęt kamerowy, obiektywy czy smary. To ważne, ponieważ do pracy w tak trudnych zimowych warunkach trzeba było przygotować specjalne zimowe smary, aby obiektywy nie zamarzały. Akurat w Karakorum nie doświadczyliśmy jakichś ekstremalnie zimowych temperatur, ponieważ kręciliśmy w okresie letnim i w nocy było maksymalnie minus 15 stopni Celsjusza. Znacznie więcej trudności mieliśmy w Alpach, gdzie w nocy temperatury sięgały dobrze ponad minus 30 stopni. Tam zresztą pracowaliśmy pełną ekipą, mieliśmy ze sobą dużo ciężkiego sprzętu i sprzętu efektowego, na przykład do kreowania wiatru na planie, podczas gdy w Karakorum ekipa była ograniczona”.

Łukasz Gutt jest również autorem zdjęć do spektakli telewizyjnych (m.in.: „A niech to gęś kopnie”, 2019; „Smutna królewna”, 2020; „Motyl”, 2020), a także seriali: „Wojenne dziewczyny” (2021), „Stulecie Winnych” (2020) i innych.

Na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni w 2021 r. film „Wszystkie nasze strachy” zdobył Nagrodę Główną „Złote Lwy” a także nagrodę za zdjęcia. Nagrodę „Złote Taśmy” przyznało zaś Koło Piśmiennictwa Filmowego SFP w kategorii: film polski.

Film „Kamerdyner” w 2019 r. nominowany był do Nagrody PSC, zaś „Serce miłości” ze zdjęciami Łukasza Gutta w 2018 r. na Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” zdobyło Nagrodę za zdjęcia, jak napisano w uzasadnieniu za “wyrafinowane i czułe ukazanie hermetycznego świata sztuki”.
Do nagród teatralnych nominowano z kolei spektakle ze zdjęciami Łukasza Gutta, m.in. „Skutki uboczne”, „A niech to gęś kopnie” czy „Żona Łysego”.

Źródła:
Magazyn Filmowy SFP, listopad 2021
„Film&TV Kamera” 3/2019
Filmpolski.pl

Projekt Nagroda PSC 2022 Nagroda dla najlepszych polskich autorów zdjęć filmowych została dofinansowana przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Subscribe To Our Newsletter

Get updates and learn from the best

Aktualności

Stanowisko PSC

Jako Stowarzyszenie Autorek i Autorów Zdjęć Filmowych PSC, współpracujące od samego początku z EnergaCAMERIMAGE. Od zawsze czujemy odpowiedzialność za promowanie równości w naszej branży i