Skip to content

Marcin Koszałka “Biała Odwaga” Nominacja do Nagrody PSC

Udostępnij

Nominacja do Nagrody PSC w kategorii „Pełnometrażowy Film Fabularny” za zdjęcia do filmu “Biała Odwaga”
 
Marcin Koszałka
 
Reżyser i operator, absolwent kierunku Realizacja Obrazu na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach (aktualnie Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego), obecny wykładowca tej uczelni. Na Wydziale Operatorskim i Realizacji Telewizyjnej PWSFTViT w Łodzi obronił doktorat i uzyskał stopień doktora habilitowanego. Autor zdjęć do filmów „Pręgi”, „Rewers”, „Ciemno, prawie noc”, „Szczęście świata”, „Senność” i wielu innych; reżyser filmów „Czerwony pająk” i „Biała odwaga”. Autor dokumentów: debiutanckiego „Takiego pięknego syna urodziłam”, w którym dokonuje wiwisekcji relacji rodzinnych, poświęconej tematyce wspinaczkowej „Deklaracji nieśmiertelności” czy „Będziesz legendą, człowieku”, analizującego doświadczenia polskiej reprezentacji piłkarskiej w czasie mistrzostw Euro 2012.
 
O swoich wieloletnich przygotowaniach do pracy przy „Białej odwadze”, w której porusza temat tzw. Goralenvolk, czyli współpracy górali podhalańskich z Niemcami, mówił: „Nawiązałem współpracę z antropolożką i etnografką, dr hab. Stanisławą Trebunią-Staszel z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Badaczka miała dostęp do niemieckich materiałów, z których wynikało, że Anton Plügel,  pracujący dla nazistów niemiecki naukowiec austriackiego pochodzenia, na ogromną skalę prowadził badania antropologiczne i etnograficzne m.in. ludności z regionów górskich. Chciał w ten sposób udowodnić, że górale są potomkami starogermańskiego plemienia Pragotów, ale celem badań było też wyselekcjonowanie tych, którzy są rodowitymi góralami, czyli – zdaniem badacza – mają pochodzenie germańskie – od niegórali. Kraina Podhala miała być w przyszłości przeznaczona dla wyłącznie górali, którzy mieszkaliby tam wespół z Niemcami. Na potrzeby badań wykonano tysiące fotografii na barwnym materiale AGFA Gevaert. „Niektóre z nich wykorzystałem w czołówce filmu, pokazując w formule przenikających się zdjęć twarze ówczesnych mieszkańców Podhala”.
 
Marcin Koszałka w pierwszej kolejności definiuje siebie jako operatora, a dopiero potem – reżysera. „Źródłem i inspiracją dla wszystkich moich filmowych pomysłów najpierw są obrazy i rozwiązania wizualne, za pośrednictwem których przechodzę do reżyserii. Podobnie było i tym razem. W pierwszej kolejności jestem operatorem, a dopiero później reżyserem, dlatego praca w obu dziedzinach nie była dla mnie zbyt trudnym zadaniem. Zwłaszcza że przygotowywaliśmy się długo i dokładnie, a poza tym miałem już doświadczenie w takiej podwójnej pracy…” – mówił w wywiadach.
 
Aktualnie pracuje nad tematem o puffach, tj. domach publicznych w Auschwitz, prowadzonych przez więźniów i dla więźniów; przygotowuje też dokument o wspinaczu i taterniku, Andrzeju Marciszu. O robieniu filmu mówi, jako o formie terapii, którą porównuje do wchodzenia do ciemnego pokoju, z którym trzeba się zmierzyć.
 
Jest członkiem Polskiej Akademii Filmowej, Europejskiej Akademii Filmowej (EFA) i Stowarzyszenia Autorek i Autorów Zdjęć Filmowych (PSC).
 
W 2025 r. nominowany do Nagrody PSC za zdjęcia do filmu „Biała odwaga”; wcześniej uzyskał nominację o tej nagrody w 2016 r. za zdjęcia do „Czerwonego pająka”.
 
Jolanta Tokarczyk
 
Źródło: „Film &Tv Kamera”
Wywiad „Interia” https://film.interia.pl/wywiady/news-marcin-koszalka-wiem-ze-nie-da-sie- zrobic-filmu-ktory zadowo,nId,7376049

Subscribe To Our Newsletter

Get updates and learn from the best

Aktualności

EVENT NOWYCH TECHNOLOGII ZDJĘĆ FILMOWYCH 2025

Miło nam poinformować, że ruszyły zapisy na 5. edycję Eventu Nowych Technologii ZdjęćFilmowych, który odbędzie się już 30 sierpnia 2025 r. w TVN XR Studio