Skip to content

Michał Sobociński “Filip” – Nominacja Do Nagrody PSC

Udostępnij

Nominacja do Nagrody PSC w kategorii „Pełnometrażowy film fabularny” za zdjęcia do filmu „Filip”

Michał Sobociński  

Autor Zdjęć. Członek Stowarzyszenia Autorek i Autorów Zdjęć Filmowych (PSC), a także Polskiej
i Europejskiej Akademii Filmowej.

Reprezentant wielkiego rodu wirtuozów obrazu, pochodzi z cenionej rodziny operatorskiej Sobocińskich: autorem zdjęć byli zarówno dziadek – Witold Sobociński, jak i ojciec – Piotr Sobociński, a także jest nim brat – Piotr Sobociński jr.

W 2011 r. ukończył studia na Wydziale Operatorskim i Realizacji Telewizyjnej PWSFTviT w Łodzi.
W czasach studenckich współpracował operatorsko przy licznych etiudach szkolnych („Twardziel”, „Ene, Due”, „Redeo” itd.), a także na planie filmu i serialu „Wenecja” w reż. Jana Jakuba Kolskiego (2010).

Rok później, na planie filmu Jerzego Hoffmana „1920 Bitwa Warszawska” był jednym z operatorów kamery. Tę funkcję sprawował również przy kolejnych ważnych produkcjach fabularnych,
m.in.: „Papusza” i „Drogówka” (oba z 2013 r.), a także „Pod mocnym aniołem” (operator kamery II kamera), „Miasto 44” i „Bogowie” (wszystkie filmy z 2014 r.). Kolejne współprace szwenkierskie wytyczyły tytuły: „Czerwony pająk”, „Carte Blanche” z 2015 r. i „Wołyń” w 2016 r.

Podobnie jak wielu operatorów zaczynających karierę od szwenkowania, również Michał Sobociński płynnie przeszedł w kierunku operatorskim, będąc autorem zdjęć m.in. takich filmów jak: „Kamczatka” (2013), „Konwój” (2016), „Sztuka kochania” (2017), seriali „Belle Epoque” i „Belfer 2” (oba z 2017 r.), „Młody Piłsudski” (2018) czy „Żmijowisko” (2019).

O „Sztuce kochania”, która jest zapisem życia słynnej „pani od seksu”, czyli Michaliny Wisłockiej mówił: „Ja przygotowałem trzy rodzaje moodboardu ze stopklatkami z filmów: pierwszy operatorski –
w którym przedstawiłem swoją koncepcję oświetlenia, drugi z planem kompozycji kadru i – chyba jako jedyny – zrobiłem moodboard scen seksu. Bardzo długo szukałem ciekawych scen erotycznych
w polskim i zagranicznym kinie.

Z rodzimych produkcji zapadła mi w pamięć przede wszystkim słynna scena z udziałem Kaliny Jędrusik i Daniela Olbrychskiego z „Ziemi obiecanej” Andrzeja Wajdy, którą uważam za jedną
z najbardziej udanych. Zainteresowało mnie również „Lato miłości” Pawła Pawlikowskiego ze zdjęciami Ryszarda Lenczewskiego. Ostatecznie koncepcje wizualne zaczerpnąłem jednak przede wszystkim z produkcji zagranicznych, m.in. z filmu „Szpieg” Tomasa Alfredsona”.

W 2020 r. Michał Sobociński nakręcił zdjęcia do „The Disciple” [„Uczeń”] w reżyserii Chaitanyi Tamhane produkowany przez Alfonso Curaona. Film realizowany był w Indiach, a operator tak mówił o swojej pracy: „Filmy realizowane są tam z ogromnym rozmachem.
W pionie oświetleniowym zatrudnia się po 20-40 osób, a nie jak w Polsce – 4 czy 6”. Zanim przystąpił do zdjęć, poprosił reżysera, aby zabrał go na koncert tradycyjnej muzyki indyjskiej. (…) „Nigdy wcześniej nie uczestniczyłem w tak długim okresie przygotowawczym. W Indiach spędziłem łącznie 10 miesięcy, z czego ok. 5-6 miesięcy przypadało właśnie na okres przygotowawczy…” – mówił operator. Za swoją pracę przy tym filmie otrzymał nagrodę FilmFare Award (Indie) w kategorii: Najlepsze zdjęcia (2021).

W 2022 r. nakręcił film „Filip”, za który został nominowany do tegorocznej Nagrody PSC. Wyzwaniem były zwłaszcza skomplikowane, oddalone od siebie lokacje, które realizowali w różnych polskich miastach. „Każde pomieszczenie hotelu znajdowało się w innym obiekcie, a nawet w innym mieście
i musieliśmy nieraz połączyć przestrzenie w ramach kontynuacji jednej sceny. Tylko zaplecze
i restauracja zostały zbudowane na hali.
To było ogromne wyzwanie; wspomnę tylko, że już pierwszą scenę po planszy tytułowej kręciliśmy od czerwca do października, mierząc się różnymi porami roku, spójnością kierunków światła, atmosferami, klimatem kolejnych ujęć, kontrastem itd.
Basen został nakręcony w Jeleniej Górze, po czym bohaterowie płynnie przechodzą przez ulicę nakręconą we Wrocławiu na ulicę, którą kamera zarejestrowała w Toruniu, po czym z powrotem na ulicę Wrocławia przed hotel; wchodzą do hotelu, którego korytarz nakręcono w Bożkowie, wchodzą na piętro do pokoju nakręconego w Warszawie, schodzą z powrotem korytarzem do Bożkowa i wchodzą przez zaplecze kuchni do restauracji zbudowanej na hali w Warszawie”.

„Filip” to wielokrotnie nagradzany film, tak przez polską branżę filmową, jak i zdobywający uznanie na arenie międzynarodowej. Na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni Michał Sobociński otrzymał Nagrodę za zdjęcia, podobnie w Wenecji (Venice Tv Award), a wreszcie w 2024 r. przypadł mu Orzeł (Polska Nagroda Filmowa) w kategorii: Najlepsze zdjęcia.

Laureat licznych nagród w kategorii Najlepsze Zdjęcia m. in.

do filmu “Filip” Polskie Nagrody Filmowe Orły 2024, Wenecja Venice Tv Award 2024, Gdynia Festiwal Polskich Filmów Fabularnych 2023; Nominowany w konkursie głównym Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych Camerimage Festiwal.

do filmu THE DISCIPLE FilmFare Award (Indie) 2021; Nominacja Critics’ Choice Awards India, a także shortlista 10 autorów zdjęć ubiegających się o nominacjedo Oscara w kategorii najlepsze zdjęcia.

do filmu Sztuka Kochania 2017 Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych Camerimage Festival Nagroda Główna w Konkursie Filmów Polskich.

W swojej pracy operatorskiej interesuje go, że może próbować różnych stylistyk, poruszając się
w ramach określonych gatunków. „Można zrobić dramat, horror, komedie, thriller i podążając za intuicją, starać się każdy film robić inaczej. Nie na siłę, tylko opowiadając historię, ale nie wychodzić od rozwiązań, które są standardowe i sprawdziły się w poprzednim projekcie” – mówił w czasie wywiadu na Festiwalu EnergaCAMERIMAGE 2023. Prywatnie pasjonuje się muzyką, gra w zespole muzycznym.

Dodatkowo uwadze polecamy amerykańską superprodukcje ‚The New Look’ ze zdjęciam autorstwa Michała Sobocińskiego, którą można oglądać na Apple TV plus – opowiadającą historię losów Christiana Diora w trakcie okupacji niemieckiej oraz po II wojnie światowej w Paryżu oraz kolaboracji Coco CHANEL z nazistami. Występują min. Ben Mendelsohn, Juliette Binoche, John Malkovich, Glenn Close i Maisie Williams.

Już niebawem premierę będzie miał kolejny projekt ze zdjęciami autorstwa Michała Sobocińskiego. Również Amerykańska produkcja dla Lionsgate ‚The Serpent Queen’ o Katarzynie Medycejskiej renesansowej Królowej Francji – bądźcie czujni.

Źródła:

W tekście wykorzystano rozmowa z Michałem Sobocińskim, jakie ukazały się na łamach „Film Tv Kamery” oraz wywiadu przeprowadzonego na ubiegłorocznym Camerimage
Jolanta Tokarczyk

Fot. Jarosław Sosiński

Subscribe To Our Newsletter

Get updates and learn from the best

Aktualności

Stanowisko PSC

Jako Stowarzyszenie Autorek i Autorów Zdjęć Filmowych PSC, współpracujące od samego początku z EnergaCAMERIMAGE. Od zawsze czujemy odpowiedzialność za promowanie równości w naszej branży i