Nominacja do Nagrody PSC w kategorii „Pełnometrażowy film fabularny” za zdjęcia do filmu „Hiacynt”
Piotr Sobociński Jr
Operator, członek Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych (PSC), Polskiej Akademii Filmowej i Europejskiej Akademii Filmowej (EFA) oraz Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej (AMPAS). Dwukrotny laureat Nagrody PSC, za zdjęcia do filmów „Boże Ciało” i „Bogowie”; wielokrotny nominowany do Nagrody PSC, w tym w ubiegłym roku za zdjęcia do filmu „Jak najdalej stąd”.
Pochodzi z rodziny o silnych tradycjach filmowych; syn operatora Piotra Sobocińskiego, wnuk operatora Witolda Sobocińskiego, brat operatora Michała Sobocińskiego.
W 2008 r. ukończył Wydział Operatorski PWSFTviT w Łodzi i już w czasie studiów pracował w różnych profesjach filmowych; jako autor zdjęć („Między wierszami” – 2005, „Daughters of the Forest” – 2007, reżyser („Zbliżenia” – 2004, „Świt” –2006), a nawet scenarzysta („Zima” – 2004) i montażysta („W mroku”, „Daleko” – 2005).
W czasie studiów pracował jako operator kamery na planach filmów: „Plac Zbawiciela” (2006, reż. Joanna Kos-Krauze i Krzysztof Krauze ) oraz „Katyń” (2007, reż. Andrzej Wajda). W kolejnych latach pełnił tę funkcje przy filmach: „Dom zły” (2009, reż. Wojciech Smarzowski), „Wenecja” (2010, również jako autor zdjęć – reż. Jan Jakub Kolski), „Wygrany” (2011, reż. Wiesław Saniewski).
Tuż po studiach, w 2009 r. zaangażował się w prace przy filmie „Generał Nil” (współpraca operatorska). W kolejnych latach dał się poznać jako supervisior przy kolor korekcji obrazów: „Warsaw Uprising” i „Powstanie Warszawskie” (oba projekty w 2014 r.).
Jest także autorem zdjęć do filmów: „Zorza polarna” ( 2017, reż. Márta Mészáros),
„Strefa nagości” (2014, reż. Urszula Antoniak), „Układ zamknięty” (2013, reż. Ryszard Bugajski).
Ostatnia dekada zaowocowała współpracą (jako autor zdjęć i operator kamery) z reżyserami: Łukaszem Palkowskim („Bogowie” – 2014, „Najlepszy” – 2017) , Piotrem Domalewskim („Cicha noc” – 2017, ,,Jak najdalej stąd” – 2020) i Janem Komasą („Boże Ciało” – 2019), oraz Wojciechem Smarzowskim („Wesele” – 2021). Piotr Sobociński Jr ma na koncie również współpracę z Andrzejem Wajdą, Krzysztofem Krauze i Joanną Kos-Krauze, Janem Jakubem Kolskim, Wiesławem Saniewskim itd.
Co tegoroczny nominowany mówi o swojej pracy przy filmie „Hiacynt”?
„Pierwszy dzień zdjęć to sceny przeszukiwania willi, ujęcia z lustrami weneckimi, itd. Nie będę ukrywał, że było trudno, ale to był dobry początek i wszystko się udało, bo z każdym kolejnym dniem ten nasz nowy styl coraz bardziej się klarował. Zwłaszcza sceny nocne. Chciałem, żeby jak najwięcej akcji „Hiacynta” działo się w nocy. Nasza noc miała łączyć oranżowe światło sodowe lampek i lamp ulicznych z cyjanowo-zielonkawymi jarzeniówkami z policyjnych wnętrz. To były główne kolory filmu, a noce miały w sobie dodatkowo dużo saturacji, co fajnie grało ze scenami dziennymi, w których poszedłem w typową szaroburą polską zimę. To nie jest wesoły film, więc brak jasności również coś mówi. Kręciliśmy od listopada 2020 do lutego 2021, okres nadawał się do tego idealnie. W filmie pojawia się jedna słoneczna scena, po skonsumowaniu ważnego dla fabuły związku, ale muszę przyznać, że to wyszło przypadkiem. Kręciliśmy scenę, nagle wyszło słońce, a ja pomyślałem, że jeśli ma być w „Hiacyncie” jakiś słoneczny moment, to właśnie ten. Zawsze lubiłem takie przypadki” – mówił w rozmowie z Dariuszem Kuźmą na łamach „Film&Tv Kamery”.
Pracę przy „Bożym Ciele” wspominał na łamach „ElleMan” tymi słowy:
„Bardzo nie chciałem, żeby ruch kamery czy styl oświetlenia były dominujące, żeby wychodziły przed historię i aktorów. Zazwyczaj kiedy kamera jest z ręki to jest swoistym katalizatorem uczuć. Postanowiliśmy odłożyć to na bok i zrobić bardzo statyczny i subtelny film, gdzie narzędzia filmowe, którymi się posługuję, działały na widza bardziej podświadomie i były naturalnie wplecione w film” –Zdjęcia do filmu „Bogowie” wspominał na łamach „Wyborczej.pl”: „Użyliśmy dokładnie tych samych obiektywów, na których był robiony „Dekalog” Krzysztofa Kieślowskiego. Zostały tylko tak przerobione, żeby pasowały do współczesnych kamer”.
O pracy przy „Cichej nocy” mówił: „To nie jest film, w którym zdjęcia odgrywają główną rolę. Chcieliśmy zachować duży realizm, więc nie ma efekciarstwa pod postacią wielu ładnych obrazków”.
Praca Piotra Sobocińskiego Jr, została doceniona wieloma nagrodami. Jest laureatem m.in.:
Nagrody Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych PSC za zdjęcia do filmów: „Bogowie” (2015) i „Boże Ciało” (2020);
Laureatem Polskiej Nagrody Filmowej „Orzeł” w kategorii Najlepsze zdjęcia do filmów: „Bogowie” (2015), „Wołyń” (2017), „Cicha noc” (2018), „Boże Ciało” (2020), „Jak najdalej stąd”, a także nominowanym do tej nagrody za filmy „Drogówka” i „Róża”;
Zdobył Nagrodę za zdjęcia na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni za film „Wołyń” (2016);
Piotr Sobociński Jr został również doceniony Nagrodą za zdjęcia do filmu „Róża” na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berdiańsku oraz w Nowym Jorku na Brooklyn Film Festival i w Toronto na Festiwalu Polskich Filmów „Ekran”;
W 2004 r. etiuda szkolna „Zima” (według scenariusza, ze zdjęciami i w reżyserii Piotra Sobocińskiego Jr) została nagrodzona „Złotą Kijanką” w Konkursie Etiud Studenckich Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych „Plus Camerimage” w Bydgoszczy. W późniejszych latach operator był również wielokrotnie nominowany do nagrody Camerimage m.in. za zdjęcia do filmów: „Róża”, „Drogówka”, „Bogowie”, „Strefa nagości”, „Wołyń”, „Najlepszy” i „Boże Ciało”. W 2021 r. za zdjecia do filmu „Hiacynt” zdobył na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych “Camerimage” w Toruniu Nagrodę Główną w Konkursie Filmów Polskich.
Źródła:
Magazyn Filmowy SFP nr 11/2017
„Film&Tv Kamera” nr 1/2022
https://www.elleman.pl/artykul/piotr-sobocinski-jr-w-elle-man-film-powinien-mowic-sam-za-siebie-boze-cialo
https://wyborcza.pl/1,75410,17473115,Piotr_Sobocinski_jr_z_branzowa_nagroda_za_zdjecia.html
https://natemat.pl/81819,piotr-sobocinski-jr-trzecie-pokolenie-operatorow-robienie-filmu-przy-niskim-budzecie-to-walka-zeby-w-ogole-powstal?fbclid=IwAR1KtFA-OvhRY7Nm5Z3APEYkgqVymU7C5KwpDWU9sV17_R5L5Pa2F2QzR4s
Autor: Jolanta Tokarczyk