Skip to content

Nominacja PSC 2022 – Piotr Sobociński Jr “Hiacynt”

Udostępnij

Nominacja do Nagrody PSC w kategorii „Pełnometrażowy film fabularny” za zdjęcia do filmu „Hiacynt” 

Piotr Sobociński Jr 

Operator, członek Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych (PSC), Polskiej Akademii Filmowej i Europejskiej Akademii Filmowej (EFA) oraz Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej (AMPAS). Dwukrotny laureat Nagrody PSC, za zdjęcia do filmów „Boże Ciało” i „Bogowie”; wielokrotny nominowany do Nagrody PSC, w tym w ubiegłym roku za zdjęcia do filmu „Jak najdalej stąd”. 

Pochodzi z rodziny o silnych tradycjach filmowych; syn operatora Piotra Sobocińskiego, wnuk operatora Witolda Sobocińskiego, brat operatora Michała Sobocińskiego.   

W 2008 r. ukończył Wydział Operatorski PWSFTviT w Łodzi i już w czasie studiów pracował w różnych profesjach filmowych; jako autor zdjęć („Między wierszami” – 2005, „Daughters of the Forest” – 2007, reżyser („Zbliżenia” – 2004, „Świt” –2006), a nawet scenarzysta („Zima” – 2004) i montażysta („W mroku”, „Daleko” – 2005). 

W czasie studiów pracował jako operator kamery na planach filmów: „Plac Zbawiciela” (2006, reż. Joanna Kos-Krauze i Krzysztof Krauze ) oraz „Katyń” (2007, reż. Andrzej Wajda). W kolejnych latach pełnił tę funkcje przy filmach: „Dom zły” (2009, reż. Wojciech Smarzowski), „Wenecja” (2010, również jako autor zdjęć – reż. Jan Jakub Kolski), „Wygrany” (2011, reż. Wiesław Saniewski). 

Tuż po studiach, w 2009 r. zaangażował się w prace przy filmie „Generał Nil” (współpraca operatorska). W kolejnych latach dał się poznać jako supervisior przy kolor korekcji obrazów: „Warsaw Uprising” i „Powstanie Warszawskie” (oba projekty w 2014 r.).  

Jest także autorem zdjęć do filmów: „Zorza polarna” ( 2017, reż. Márta Mészáros), 
„Strefa nagości” (2014, reż. Urszula Antoniak), „Układ zamknięty” (2013, reż. Ryszard Bugajski). 

Ostatnia dekada zaowocowała współpracą (jako autor zdjęć i operator kamery) z reżyserami: Łukaszem Palkowskim („Bogowie” – 2014, „Najlepszy” – 2017) , Piotrem Domalewskim („Cicha noc” – 2017, ,,Jak najdalej stąd” – 2020) i Janem Komasą („Boże Ciało” – 2019), oraz Wojciechem Smarzowskim („Wesele” – 2021). Piotr Sobociński Jr ma na koncie również współpracę z Andrzejem Wajdą, Krzysztofem Krauze i Joanną Kos-Krauze, Janem Jakubem Kolskim, Wiesławem Saniewskim itd. 

Co tegoroczny nominowany mówi o swojej pracy przy filmie „Hiacynt”? 

„Pierwszy dzień zdjęć to sceny przeszukiwania willi, ujęcia z lustrami weneckimi, itd. Nie będę ukrywał, że było trudno, ale to był dobry początek i wszystko się udało, bo z każdym kolejnym dniem ten nasz nowy styl coraz bardziej się klarował. Zwłaszcza sceny nocne. Chciałem, żeby jak najwięcej akcji „Hiacynta” działo się w nocy. Nasza noc miała łączyć oranżowe światło sodowe lampek i lamp ulicznych z cyjanowo-zielonkawymi jarzeniówkami z policyjnych wnętrz. To były główne kolory filmu, a noce miały w sobie dodatkowo dużo saturacji, co fajnie grało ze scenami dziennymi, w których poszedłem w typową szaroburą polską zimę. To nie jest wesoły film, więc brak jasności również coś mówi. Kręciliśmy od listopada 2020 do lutego 2021, okres nadawał się do tego idealnie. W filmie pojawia się jedna słoneczna scena, po skonsumowaniu ważnego dla fabuły związku, ale muszę przyznać, że to wyszło przypadkiem. Kręciliśmy scenę, nagle wyszło słońce, a ja pomyślałem, że jeśli ma być w „Hiacyncie” jakiś słoneczny moment, to właśnie ten. Zawsze lubiłem takie przypadki” – mówił w rozmowie z Dariuszem Kuźmą na łamach „Film&Tv Kamery”. 

Pracę przy „Bożym Ciele” wspominał na łamach „ElleMan” tymi słowy: 

„Bardzo nie chciałem, żeby ruch kamery czy styl oświetlenia były dominujące, żeby wychodziły przed historię i aktorów. Zazwyczaj kiedy kamera jest z ręki to jest swoistym katalizatorem uczuć. Postanowiliśmy odłożyć to na bok i zrobić bardzo statyczny i subtelny film, gdzie narzędzia filmowe, którymi się posługuję, działały na widza bardziej podświadomie i były naturalnie wplecione w film” –Zdjęcia do filmu „Bogowie” wspominał na łamach „Wyborczej.pl”: „Użyliśmy dokładnie tych samych obiektywów, na których był robiony „Dekalog” Krzysztofa Kieślowskiego. Zostały tylko tak przerobione, żeby pasowały do współczesnych kamer”. 

O pracy przy „Cichej nocy” mówił: „To nie jest film, w którym zdjęcia odgrywają główną rolę. Chcieliśmy zachować duży realizm, więc nie ma efekciarstwa pod postacią wielu ładnych obrazków”. 

Praca Piotra Sobocińskiego Jr, została doceniona wieloma nagrodami. Jest laureatem m.in.: 

Nagrody Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych PSC za zdjęcia do filmów: „Bogowie” (2015) i „Boże Ciało” (2020); 

Laureatem Polskiej Nagrody Filmowej „Orzeł” w kategorii Najlepsze zdjęcia do filmów: „Bogowie” (2015), „Wołyń” (2017), „Cicha noc” (2018), „Boże Ciało” (2020), „Jak najdalej stąd”, a także nominowanym do tej nagrody za filmy „Drogówka” i „Róża”; 

Zdobył Nagrodę za zdjęcia na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni za film „Wołyń” (2016); 

Piotr Sobociński Jr został również doceniony Nagrodą za zdjęcia do filmu „Róża” na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berdiańsku oraz w Nowym Jorku na Brooklyn Film Festival i w Toronto na Festiwalu Polskich Filmów „Ekran”; 

W 2004 r. etiuda szkolna „Zima” (według scenariusza, ze zdjęciami i w reżyserii Piotra Sobocińskiego Jr) została nagrodzona „Złotą Kijanką” w Konkursie Etiud Studenckich Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych „Plus Camerimage” w Bydgoszczy. W późniejszych latach operator był również wielokrotnie nominowany do nagrody Camerimage m.in. za zdjęcia do filmów: „Róża”, „Drogówka”, „Bogowie”, „Strefa nagości”, „Wołyń”, „Najlepszy” i „Boże Ciało”. W 2021 r. za zdjecia do filmu „Hiacynt” zdobył na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych “Camerimage” w Toruniu Nagrodę Główną w Konkursie Filmów Polskich. 

Źródła: 
Magazyn Filmowy SFP nr 11/2017 
„Film&Tv Kamera” nr 1/2022 
https://www.elleman.pl/artykul/piotr-sobocinski-jr-w-elle-man-film-powinien-mowic-sam-za-siebie-boze-cialo
https://wyborcza.pl/1,75410,17473115,Piotr_Sobocinski_jr_z_branzowa_nagroda_za_zdjecia.html
https://natemat.pl/81819,piotr-sobocinski-jr-trzecie-pokolenie-operatorow-robienie-filmu-przy-niskim-budzecie-to-walka-zeby-w-ogole-powstal?fbclid=IwAR1KtFA-OvhRY7Nm5Z3APEYkgqVymU7C5KwpDWU9sV17_R5L5Pa2F2QzR4s

Autor: Jolanta Tokarczyk

Projekt Nagroda PSC 2022 Nagroda dla najlepszych polskich autorów zdjęć filmowych została dofinansowana przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Subscribe To Our Newsletter

Get updates and learn from the best

Aktualności

Stanowisko PSC

Jako Stowarzyszenie Autorek i Autorów Zdjęć Filmowych PSC, współpracujące od samego początku z EnergaCAMERIMAGE. Od zawsze czujemy odpowiedzialność za promowanie równości w naszej branży i