Skip to content

Piotr Sobociński Jr “Kos” Nominacja do Nagrody PSC

Udostępnij

Nominacja do Nagrody PSC w kategorii „Pełnometrażowy Film Fabularny” za zdjęcia do filmu „Kos”

Piotr Sobociński Jr

„Film został tak wymyślony, że większość akcji dzieje się w nocy i tylko przy świecach. Mieliśmy więc na planie różne świeczki – jedno i dwuknotowe – i pracowaliśmy w oparciu o candelle, wykorzystując odpowiednie kombinacje tych świec. (…) W plenerze wykorzystywaliśmy w większości naturalne światło; stosowaliśmy wielkie czarne i białe butterfly’e, żeby uzyskać światłocień. Ale nie lampy, a więc mieliśmy do tego filmu podejście eko” – mówił Piotr Sobociński jr w rozmowie z Filipem Kovcinem.
 
Operator, nominowany do tegorocznej nagrody PSC właśnie za film „Kos” jest członkiem Stowarzyszenia Autorek i Autorów Zdjęć Filmowych (PSC), należy do Polskiej Akademii Filmowej i Europejskiej Akademii Filmowej (EFA) oraz Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej (AMPAS). Nagrodą PSC doceniono jego wcześniejsze filmy, m.in.: „Hiacynt”, „Boże Ciało”, „Bogowie”.
 
Wydział Operatorski PWSFTviT w Łodzi ukończył w 2008 r. i już w czasie studiów pracował (jako szwenkier lub operator II kamery) na planach filmów: „Plac Zbawiciela” oraz „Katyń”, a także „Dom zły” i „Wenecja” (również jako autor zdjęć).
 
Tuż po studiach, w 2009 r. zaangażował się w prace przy filmie „Generał Nil” (współpraca operatorska), a w kolejnych latach pracował przy filmach: „Strefa nagości”, „Układ zamknięty”, „Drogówka”, „Najlepszy”, „Cicha noc”, ,,Jak najdalej stąd”, „Wesele”, „Smok Diplodok”, „Pojedynek” itp.
 
W rozmowach podkreśla znaczenie poszczególnych etapów realizacji filmu, w tym początków współpracy z reżyserem. „Wizja, którą ma operator, ciągle się modeluje, ciągle się zmienia, chociaż są główne etapy. Pierwszy etap, kiedy dostajesz scenariusz, czytasz go i coś sobie wyobrażasz. (…) Potem następuje pierwsza zmiana – kiedy moja wizja zderza się z wizją reżysera czy reżyserki i wtedy modelujemy film. Niektórzy reżyserzy oczekują na tym etapie pomocy czy współpracy, a niektórzy wiedzą dokładnie, czego chcą. Każdy związek z reżyserem jest inny. Kolejny etap następuje, kiedy jedziemy oglądać obiekty. Ja mam taki styl pracy, że wklejam w scenariusz zdjęcia z dokumentacji. Ma to szczególne znaczenie, kiedy pracuje się pierwszy raz z daną reżyserką czy reżyserem – dzielił się detalami swojej pracy w rozmowie z Filipem Kovcinem.
 
W rozmowie z Onetem podkreślał: „Zdaję sobie sprawę, że istnieje tysiąc sposobów na rozwiązanie każdej sceny. A te rozwiązania nie są lepsze, ani gorsze. Są po prostu inne. I tak samo różny będą miały wpływ na cały film”.
 
Przy „Hiacyncie”, za który w 2022 r. zdobył Nagrodę PSC, wiele zdjęć kręcono w nocy. „Nasza noc miała łączyć oranżowe światło sodowe lampek i lamp ulicznych z cyjanowo – zielonkawymi jarzeniówkami z policyjnych wnętrz. To były główne kolory filmu, a noce miały w sobie dodatkowo dużo saturacji, co fajnie grało ze scenami dziennymi, w
których poszedłem w typową szaroburą polską zimę” – wspominał w rozmowie dla „Film&Tv Kamery”.
 
O „Bożym Ciele” mówił: „Bardzo nie chciałem, żeby ruch kamery czy styl oświetlenia były dominujące, żeby wychodziły przed historię i aktorów. Zazwyczaj, kiedy kamera jest z ręki, to jest swoistym katalizatorem uczuć. Postanowiliśmy odłożyć to na bok i zrobić bardzo statyczny i subtelny film, gdzie narzędzia filmowe, którymi się posługuję, działały na widza bardziej podświadomie i były naturalnie wplecione w film” [wypowiedź dla magazynu „ElleMan”].
 
Po zdjęciach do filmu „Bogowie” wspominał: „Użyliśmy dokładnie tych samych obiektywów, na których był robiony „Dekalog” Krzysztofa Kieślowskiego. Zostały tylko tak przerobione, żeby pasowały do współczesnych kamer” [źródło: „Wyborczej.pl”].
 
Przy „Cichej nocy” z kolei podkreślał: „To nie jest film, w którym zdjęcia odgrywają główną rolę. Chcieliśmy zachować duży realizm, więc nie ma efekciarstwa pod postacią wielu ładnych obrazków”.
 
Piotr Sobociński jr jest laureatem m.in.: Polskiej Nagrody Filmowej „Orzeł” w kategorii Najlepsze zdjęcia do filmów: „Bogowie”, „Wołyń”, „Cicha noc”, „Boże Ciało”, „Jak najdalej stąd”. Za zdjęcia do filmu „Wołyń” zdobył Nagrodę za zdjęcia na FPFF w Gdyni w 2016 r., a w 2021 r. na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych
„Camerimage” w Toruniu otrzymał Nagrodę Główną w Konkursie Filmów Polskich za zdjęcia „Hiacynta”.
 
Jolanta Tokarczyk
 
Źródła:
https://www.youtube.com/watch?v=T-AcWthx0_o&ab_channel=BeiksMachulskiSp.J
https://kultura.onet.pl/film/wywiady-i-artykuly/piotr-sobocinski-kiedy-wiedzialem-mniej-zycie-bylo-prostsze/437rfme
Magazyn Filmowy SFP nr 11/2017 „Film&Tv Kamera” nr 1/2022
https://www.elleman.pl/artykul/piotr-sobocinski-jr-w-elle-man-film-powinien-mowic-sam-za-siebie-boze-cialo
https://wyborcza.pl/1,75410,17473115,Piotr_Sobocinski_jr_z_branzowa_nagroda_za_zdjecia.html
https://natemat.pl/81819,piotr-sobocinski-jr-trzecie-pokolenie-operatorow-robienie-filmu-przy-niskim-budzecie-to-walka-zebyw-ogole-powstal?fbclid=IwAR1KtFA-OvhRY7Nm5Z3APEYkgqVymU7C5KwpDWU9sV17_R5L5Pa2F2QzR4s
 

Subscribe To Our Newsletter

Get updates and learn from the best

Aktualności

Laureaci Nagród PSC 2025

W sobotę, 29 marca, ogłoszono laureatów Nagród Stowarzyszenia Autorek i Autorów Zdjęć Filmowych PSC (Polish Society of Cinematographers). Twórcy obrazu filmowego zostali nagrodzeni w trzech