Skip to content

Tomasz Naumiuk „Zielona granica” Nominacja do Nagrody PSC

Udostępnij

Nominacja do Nagrody PSC w kategorii „Pełnometrażowy film fabularny” za zdjęcia do filmu „Zielona granica”
Tomasz Naumiuk


Operator filmowy, członek Stowarzyszenia Autorek i Autorów Zdjęć Filmowych (PSC).
W 2009 r. ukończył Wydział Operatorski Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi i, podobnie jak niemal wszyscy operatorzy, swoją karierę zaczynał od szwenkowania na planach filmowych i serialowych (pracował m.in. przy serialach „Na dobre i na złe”, „Magiczne drzewo”, „Fala zbrodni”). W pierwszym etapie kariery operatorskiej można go było również spotkać za kamerą podczas realizacji spektakli telewizyjnych i filmów dokumentalnych.


Jako autor zdjęć pracował m.in. przy filmach i serialach: „39 i pół (2008-2009) – odc. 14-39, „Być jak Kazimierz Deyna” (2012), „Prawo Agaty” (2012-2015) – odc. 29, 32-33, „Disco polo” (2015), „Diagnoza” (2017) – odc. 1-13, „Amok” (2017), „1983” (2018) – odc. 1-2, 7-8, „Nina” (2018), „Wataha” (2019) – odc. 16-18, „Obywatel Jones” (2019), „Zielona granica” (2023), „Imago” (2023), a także „Absolutni debiutanci” (2023).

W swojej pracy często odwołuje się do korzeni, czyli do edukacji. „Wywodzę się z Łódzkiej Szkoły Filmowej, gdzie był duży nacisk na negatyw i materiały światłoczułe, w związku z tym, w codziennej pracy w technologii cyfrowej, ten background jest dla mnie silnym wsparciem w pracy konceptualnej” – mówił na konferencji prasowej podczas 25. Festiwalu Energa Camerimage.


Zanim nakręcił swój najnowszy film z Agnieszką Holland, czyli właśnie „Zieloną granicę”, ta para twórców spotkała się na planie „Pokotu” (2017), gdzie Naumiuk był szwenkierem oraz operatorem II kamery. Później robili wspólnie „Obywatela Jonesa” (2019), gdzie pracował jako autor zdjęć oraz szwenkował film. Tomasz Naumiuk tak mówił o realizacji scen wielkiego głodu, które są kluczowym elementem filmu:
„To było kolejne wyzwanie… Szczególnie w trakcie pobytu na Ukrainie. Zaczęliśmy wsiąkać w ten okrutny świat na długo przed zdjęciami, świat, gdzie śmierć była na każdym kroku. Zapoznawaliśmy się z tekstami historycznymi, oglądaliśmy filmy dokumentalne, w pewnym sensie oswoiliśmy się z tym tematem, ponieważ w innym przypadku nie moglibyśmy nakręcić tego filmu. Na planie te emocje znowu częściowo odżyły. Widzieliśmy sceny, których nikt nie chciałby oglądać ani tym bardziej przeżywać. To niesamowite, że te rzeczy działy się niecałe sto lat temu, a dzisiaj do nich z jakiegoś powodu wracamy…”


Jako gość spotkań „Sztuka widzenia”, organizowanych przez PSC, wspominał swoją pracę operatorską przy tym filmie: „Punktem wyjścia zawsze jest kontrast. Musieliśmy wyjść od tego świata Zachodu i Wschodu, zarówno Londyn, jak i Moskwę chcieliśmy przedstawić jako bogatą, soczystą, nasyconą, tylko po to, żeby pracować cały czas na tę Ukrainę, żeby ten moment transformacji był bardzo wyraźny”.


Za swoją pracę operator był wielokrotnie nagradzany na polskich festiwalach filmowych. W 2012 r. na Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” otrzymał Nagrodę za zdjęcia do filmu „Być jak Kazimierz Deyna”, a trzy lata później, w 2015 r. na tym samym festiwalu Nagrodą za zdjęcia doceniono jego pracę przy filmie „Disco Polo” w reż. Macieja Bochniaka.
W 2018 r. na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych „Camerimage” w Bydgoszczy otrzymał Nagrodę Główną w Konkursie filmów polskich za zdjęcia do filmu „Nina”. Odbierając ją mówił: – Od początku chcieliśmy, aby ten film był o miłości, wolności w miłości, to jest bardzo dziwne, że w XXI wieku musimy ciągle mówić o tym, ale okazuje się, że musimy mówić bardzo głośno i konkretnie”. W 2020 r. operator otrzymał nominację do Polskiej Nagrody Filmowej Orzeł w kategorii najlepsze zdjęcia za film „Obywatel Jones”.

Do Nagrody PSC nominowany był już wcześniej i to trzy razy z rzędu: w 2018 r. za film „Amok”, w 2019 za „Ninę”, w 2020 za „Obywatela Jonesa”, zaś obecna nominacja do Nagrody PSC za „Zieloną granicę” jest czwartą w karierze tego operatora.

Jolanta Tokarczyk
Źródła:
„Film&Tv Kamera” – wywiad z Tomaszem Naumiukiem
www.filmpolski.pl
„Sztuka widzenia/Tomasz Naumiuk”, 15 maja 2022 https://www.youtube.com/watch?v=PgG4PRLJl28
Gildia Reżyserów Polskich: http://polishdirectors.com/nina-olgi-chajdas-z-nagroda-na-camerimage/

Subscribe To Our Newsletter

Get updates and learn from the best

Aktualności

Laureaci Nagród PSC 2024

W sobotę, 23 marca, ogłoszono laureatów Nagród Stowarzyszenia Autorek i  Autorów Zdjęć Filmowych PSC (Polish Society of Cinematographers). Autorzy zdjęć zostali nagrodzeni w trzech kategoriach.

Aktualności

Tomasz Augustynek „Znachor” Nominacja do Nagrody PSC

Nominacja do Nagrody PSC w kategorii „Pełnometrażowy film fabularny” za zdjęcia do filmu „Znachor” Tomasz Augustynek Operator, ukończył Wydział Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w