Nominacja do Nagrody PSC w kategorii „Pełnometrażowy film fabularny” za zdjęcia do filmu „Kajtek Czarodziej”
W 1999 r. ukończył Wydział Operatorski i Realizacji Telewizyjnej PWSFTviT w Łodzi i od tego czasu pracował przede wszystkim jako operator kamery, ale też autor zdjęć.
W ciągu 25 lat (od 1999 do 2024) był operatorem kamery w ponad 70 projektach: fabularnych, serialowych, dokumentalnych, teatrach telewizji itp. Nic więc dziwnego, że wobec tak imponującego dorobku, Rafał Paradowski ma na koncie współpracę z najwybitniejszymi polskimi twórcami. Pracował też z filmowcami zagranicznymi, ma również doświadczenie z pracy w teatrze.
Swoje najważniejsze filmy współtworzył m.in. z Agnieszką Holland jako współautor zdjęć do filmu „Pokot” (2017, film fab.), jako autor zdjęć (II ekipa) i operator kamery – „Gorejący Krzew” (2013, serial), „Obywatel Jones” (2019, film fab.), a także „Szarlatan” (2020) oraz jako operator kamery przy filmach i serialach: „Ekipa” (2007, serial), „Janosik. Prawdziwa historia” (również z Kasią Adamik), „Rosemary’s Baby” (serial, 2014).
Z Jerzym Skolimowskim współpracował przy filmach: „Essential Killing”, „Cztery noce z Anną”, zaś na planie Lecha Majewskiego szwenkował „Wojaczka” (1999, film fabularny) i „Angelusa” (2001, film fabularny), a u Łukasza Barczyka – „Hiszpankę” (2015, film fabularny).
Operator kamery w serialach: „Szpilki na Giewoncie” (2009), z Krzysztofem Łukaszewiczem pracował na planie „Linczu” (2010), z Krzysztofem Langiem – osnutej na faktach kryminalnej historii „Ach śpij kochanie” (2017).
Ma na koncie także współpracę przy projektach realizowanych z Piotrem Dumałą („Las”, „Ederly”), Zbigniewem Liberą („Walser”) oraz z twórcami z zagranicy: Davidem Ondříčkiem („W cieniu”) i Vladimirem Michalkiem („Mamon”). Jako operator kamery pracował też z Januszem Kondratiukiem przy wielokrotnie nagradzanej fabule „Jak pies z kotem”, a Leszkiem Dawidem przy śnieżnym „Broad Peak” (2022).
Nominowanego do nagrody PSC Rafała Paradowskiego można było też spotkać na planach filmów dokumentalnych; szczególnie często pracował z Marią Zmarz-Koczanowicz („Kocham Polskę”, „Dworzec Gdański”, „Profesor. O Leszku Kołakowskim”).
Rafał Paradowski dał się poznać także widowni teatralnej, jako reżyser światła w wielu spektaklach teatralnych. Współpracował m.in. z Anną Smolar, przy sztuce „Kopciuszek” w Teatrze Starym w Krakowie, przy projekcie „Kilka obcych słów po polsku” w Teatrze Polskim w Warszawie, a także przy „Pinokio” i „Henrietta Lacks” w Nowym Teatrze w Warszawie. Reżyserował światło do farsy niekończących się gagów i pomyłek, czyli spektaklu „Śmieszy cię to?” w reż. Michała Buszewicza w łódzkim Teatrze Nowym.
Twórczo współpracuje z platformą Netflix, odpowiadając za zdjęcia do wybranych odcinków serialu fabularnego „1983”.
Z Olgą Chajdas nakręcił zdjęcia do filmu „Erotica 2022” (2021), w części reżyserowanej przez tę twórczynię. Dla Netflix pracował również przy serialu „Open Your Eyes” w reż. Anny Jadowskiej i Adriana Panka. Jako operator ma na koncie również zdjęcia do seriali realizowanych dla TVP: „Ranczo”, „Korona królów”, „Osiecka”, „Bodo”.
W 2023 r. jako autor zdjęć i operator kamery zrealizował swój najnowszy film o magicznym świecie dziecięcej fantazji, czyli „Kajtek czarodziej” w reżyserii Magdaleny Łazarkiewicz, za co został nominowany do Nagrody PSC. Sześć lat wcześniej, w 2018 r. uzyskał nominację gremium operatorskiego za film „Pokot”, który nominowany również do Orła Polskiej Nagrody Filmowej.