Skip to content

Rafał Paradowski „Kajtek Czarodziej” Nominacja do Nagrody PSC

Udostępnij

Nominacja do Nagrody PSC w kategorii „Pełnometrażowy film fabularny” za zdjęcia do filmu „Kajtek Czarodziej”

Rafał Paradowski

W 1999 r. ukończył Wydział Operatorski i Realizacji Telewizyjnej PWSFTviT w Łodzi i od tego czasu pracował przede wszystkim jako operator kamery, ale też autor zdjęć.

W ciągu 25 lat (od 1999 do 2024) był operatorem kamery w ponad 70 projektach: fabularnych, serialowych, dokumentalnych, teatrach telewizji itp. Nic więc dziwnego, że wobec tak imponującego dorobku, Rafał Paradowski ma na koncie współpracę z najwybitniejszymi polskimi twórcami. Pracował też z filmowcami zagranicznymi, ma również doświadczenie z pracy w teatrze.

Swoje najważniejsze filmy współtworzył m.in. z Agnieszką Holland jako współautor zdjęć do filmu „Pokot” (2017, film fab.), jako autor zdjęć (II ekipa) i operator kamery – „Gorejący Krzew” (2013, serial), „Obywatel Jones” (2019, film fab.), a także „Szarlatan” (2020) oraz jako operator kamery przy filmach i serialach: „Ekipa” (2007, serial), „Janosik. Prawdziwa historia” (również z Kasią Adamik), „Rosemary’s Baby” (serial, 2014).

Z Jerzym Skolimowskim współpracował przy filmach: „Essential Killing”, „Cztery noce z Anną”, zaś na planie Lecha Majewskiego szwenkował „Wojaczka” (1999, film fabularny) i „Angelusa” (2001, film fabularny), a u Łukasza Barczyka – „Hiszpankę” (2015, film fabularny).

Operator kamery w serialach: „Szpilki na Giewoncie” (2009), z Krzysztofem Łukaszewiczem pracował na planie „Linczu” (2010), z Krzysztofem Langiem – osnutej na faktach kryminalnej historii „Ach śpij kochanie” (2017).

Ma na koncie także współpracę przy projektach realizowanych z Piotrem Dumałą („Las”, „Ederly”), Zbigniewem Liberą („Walser”) oraz z twórcami z zagranicy: Davidem Ondříčkiem („W cieniu”) i Vladimirem Michalkiem („Mamon”). Jako operator kamery pracował też z Januszem Kondratiukiem przy wielokrotnie nagradzanej fabule „Jak pies z kotem”, a Leszkiem Dawidem przy śnieżnym „Broad Peak” (2022).

Nominowanego do nagrody PSC Rafała Paradowskiego można było też spotkać na planach filmów dokumentalnych; szczególnie często pracował z Marią Zmarz-Koczanowicz („Kocham Polskę”, „Dworzec Gdański”, „Profesor. O Leszku Kołakowskim”).

Rafał Paradowski dał się poznać także widowni teatralnej, jako reżyser światła w wielu spektaklach teatralnych. Współpracował m.in. z Anną Smolar, przy sztuce „Kopciuszek” w Teatrze Starym w Krakowie, przy projekcie „Kilka obcych słów po polsku” w Teatrze Polskim w Warszawie, a także przy „Pinokio” i „Henrietta Lacks” w Nowym Teatrze w Warszawie. Reżyserował światło do farsy niekończących się gagów i pomyłek, czyli spektaklu „Śmieszy cię to?” w reż. Michała Buszewicza w łódzkim Teatrze Nowym.

Twórczo współpracuje z platformą Netflix, odpowiadając za zdjęcia do wybranych odcinków serialu fabularnego „1983”.
Z Olgą Chajdas nakręcił zdjęcia do filmu „Erotica 2022” (2021), w części reżyserowanej przez tę twórczynię. Dla Netflix pracował również przy serialu „Open Your Eyes” w reż. Anny Jadowskiej i Adriana Panka. Jako operator ma na koncie również zdjęcia do seriali realizowanych dla TVP: „Ranczo”, „Korona królów”, „Osiecka”, „Bodo”.

W 2023 r. jako autor zdjęć i operator kamery zrealizował swój najnowszy film o magicznym świecie dziecięcej fantazji, czyli „Kajtek czarodziej” w reżyserii Magdaleny Łazarkiewicz, za co został nominowany do Nagrody PSC. Sześć lat wcześniej, w 2018 r. uzyskał nominację gremium operatorskiego za film „Pokot”, który nominowany również do Orła Polskiej Nagrody Filmowej.

Subscribe To Our Newsletter

Get updates and learn from the best

Aktualności

Stanowisko PSC

Jako Stowarzyszenie Autorek i Autorów Zdjęć Filmowych PSC, współpracujące od samego początku z EnergaCAMERIMAGE. Od zawsze czujemy odpowiedzialność za promowanie równości w naszej branży i