Późnym wieczorem 7 stycznia 2015 roku w swoim warszawskim mieszkaniu zmarł Tadeusz Konwicki – wybitny pisarz i reżyser. Miał 88 lat. Do jego najważniejszych dzieł należą powieści “Kompleks polski”, “Mała Apokalipsa” czy “Kronika wypadków miłosnych”. Wyreżyserował m.in. “Ostatni dzień lata”, “Salto” czy “Lawę” według “Dziadów” Adama Mickiewicza.
W 2014 roku Stowarzyszenie Autorów Zdjęć Filmowych uhonorowało Tadeusza Konwickiego Nagrodą Specjalną PSC “za wspaniałe dokonania na polu sztuki filmowej i literatury, wrażliwość na piękno i dar symbolizacji rzeczywistości wyrażone we własnej twórczości filmowej oraz za niezwykłą umiejętność inspirowania innych artystów”.
Tadeusz Konwicki podczas Gali Wręczenia Nagród PSC w dniu 1 marca 2014 roku.
Nagroda ta stanowiła hołd dla jego zasług artystycznych dla całej polskiej kultury powojennej zarówno na polu sztuki filmowej, jak i literatury. Każdy z wyreżyserowanych przez niego filmów w niezwykle świadomy sposób wykorzystywał obraz, a także poszerzał paletę środków wyrazu języka filmowego. Wystarczy przywołać jego debiutancki film – „Ostatni dzień lata“ – zrealizowany z Janem Laskowskim, który był filmem nowatorskim nie tylko w skali polskiej, ale również światowej. Konwicki jako reżyser współpracował z cenionymi autorami zdjęć – poza wspomnianym Laskowskim również z Kurtem Weberem, Mieczysławem Jahodą, Jerzym Łukaszewiczem oraz Piotrem Sobocińskim. Jako kierownik literacki Zespołu Filmowego „Kadr“ inicjował wiele projektów filmowych i inspirował pozostałych twórców. Wśród filmów, do których był współautorem scenariusza, znajdują się m.in. „Matka Joanna od Aniołów“ oraz „Faraon“ – fascynujące pod względem wizualnym dzieła, do których zdjęcia stworzył laureat Nagrody PSC za Całokształt Twórczości – Jerzy Wójcik. Dorobek literacki Konwickiego, który powstawał w trudnych czasach dla swobód twórczych, stanowił bogate źródło dla twórczości filmowej. Adaptacji jego utworów podejmowali się najwięksi reżyserzy – m.in Andrzej Wajda czy Costa-Gavras.