Nominacja do Nagrody PSC 2021 w kategorii „Pełnometrażowy Film Fabularny” za zdjęcia do filmu „Jak najdalej stąd”.
Piotr Sobociński Jr
Operator, członek Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych (PSC), Polskiej Akademii Filmowej i Europejskiej Akademii Filmowej (EFA). Dwukrotny laureat Nagrody PSC, za zdjęcia do filmów „Boże Ciało” (polski kandydat do Oscara) i „Bogowie”; wielokrotny nominowany do Nagrody PSC.
Pochodzi z artystycznej rodziny aktorki Hanny Mikuć oraz operatora Piotra Sobocińskiego. Jest wnukiem operatora Witolda Sobocińskiego; siostra Maria Sobocińska została popularną aktorką, zaś brat Michał Sobociński – cenionym autorem zdjęć filmowych.
Piotr Sobociński Jr ukończył Wydział Operatorski PWSFTviT w Łodzi w 2008 r. W czasie studiów angażował się w różne aspekty prac artystycznych: jako autor zdjęć („Między wierszami” – 2005, „Daughters of the Forest” – 2007, reżyser („Zbliżenia” – 2004, „Świt” –2006), a nawet scenarzysta („Zima” – 2004) i montażysta („W mroku”, „Daleko” – 2005).
Tuż po studiach, w 2009 r. zaangażował się w prace przy filmie „Generał Nil” (współpraca operatorska).
W kolejnych latach dał się poznać jako supervisior przy kolor korekcji obrazów: „Warsaw Uprising” i „Powstanie Warszawskie” (oba projekty w 2014 r.).
Piotr Sobociński Jr ma na koncie współpracę z cenionymi reżyserami: Joanną Kos-Krauze i Krzysztofem Krauze, Andrzejem Wajdą, Wojciechem Smarzowskim, Janem Jakubem Kolskim, Wiesławem Saniewskim itd.
Jeszcze w czasie studiów pracował jako operator kamery na planach filmów:
„Plac Zbawiciela” (2006, reż. Joanna Kos-Krauze i Krzysztof Krauze ) oraz „Katyń” (2007, reż. Andrzej Wajda). W kolejnych latach pełnił tę funkcje przy filmach: „Dom zły” (2009, reż. Wojciech Smarzowski), „Wenecja” (2010, również jako autor zdjęć – reż. Jan Jakub Kolski), „Wygrany” (2011, reż. Wiesław Saniewski).
Jest także autorem zdjęć do filmów: „Zorza polarna” ( 2017, reż. Márta Mészáros),
„Strefa nagości” (2014, reż. Urszula Antoniak), „Układ zamknięty” (2013, reż. Ryszard Bugajski).
Ostatnia dekada zaowocowała współpracą (jako autor zdjęć i operator kamery) z reżyserami młodszego pokolenia: Łukaszem Palkowskim („Bogowie” – 2014, „Najlepszy” – 2017) , Piotrem Domalewskim („Cicha noc” – 2017, ,,Jak najdalej stąd” – 2020) i Janem Komasą („Boże Ciało” – 2019).
„Bardzo nie chciałem, żeby ruch kamery czy styl oświetlenia były dominujące, żeby wychodziły przed historię i aktorów. Zazwyczaj kiedy kamera jest z ręki to jest swoistym katalizatorem uczuć. Postanowiliśmy odłożyć to na bok i zrobić bardzo statyczny i subtelny film, gdzie narzędzia filmowe, którymi się posługuję, działały na widza bardziej podświadomie i były naturalnie wplecione w film” – mówił o swojej pracy przy „Bożym Ciele” na łamach „ElleMan”.
Zdjęcia do filmu „Bogowie” wspominał na łamach „Wyborczej.pl”:
„Użyliśmy dokładnie tych samych obiektywów, na których był robiony „Dekalog” Krzysztofa Kieślowskiego. Zostały tylko tak przerobione, żeby pasowały do współczesnych kamer”.
O pracy przy „Cichej nocy” mówił: „to nie jest film, w którym zdjęcia odgrywają główną rolę. Chcieliśmy zachować duży realizm, więc nie ma efekciarstwa pod postacią wielu ładnych obrazków”.
Piotr Sobociński Jr ma na koncie również zdjęcia do serialu: „Nielegalni” (2018, reż. Leszek Dawid).
Co tegoroczny nominowany mówi o swoim zaangażowaniu jako autor zdjęć?
„W Polsce rola operatora i tak jest inna niż poza Europą. Przeważnie bierzemy udział również przy pracy nad scenariuszem, dyskutujemy z reżyserem. W USA rola operatora bardzo często sprowadza się do szybkiego ustawienia światła. Nie ma wpływu na inscenizację, ruch kamery czy dobór obiektywu – tym wszystkim zajmuje się reżyser. Gdyby tak było u nas w kraju, nie wykonywałbym tego zawodu” – dzielił się spostrzeżeniami z dziennikarką portalu „Na temat”.
Praca Piotra Sobocińskiego Jr, została doceniona wieloma nagrodami. Jest laureatem m.in.:
Nagrody Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych za zdjęcia do filmów: „Bogowie” (2015) i „Boże Ciało” (2020);
Czterokrotnie wyróżniony (i dwukrotnie nominowany za filmy „Drogówka” i „Róża”) Polską Nagrodą Filmową Orzeł w kategorii Najlepsze zdjęcia do filmów: „Bogowie” (2015), „Wołyń” (2017), „Cicha noc” (2018), „Boże Ciało” (2020);
Zdobył Nagrodę za zdjęcia na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni za film „Wołyń” (2016);
Piotr Sobociński Jr został również doceniony Nagrodą za zdjęcia do filmu „Róża” na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berdiańsku oraz w Nowym Jorku na Brooklyn Film Festival i w Toronto na Festiwalu Polskich Filmów „Ekran”;
W 2004 r. etiuda szkolna „Zima” (według scenariusza, ze zdjęciami i w reżyserii Piotra Sobocińskiego Jr) została nagrodzona „Złotą Kijanką” w Konkursie Etiud Studenckich Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych „Plus Camerimage” w Bydgoszczy. W późniejszych latach operator był również wielokrotnie nominowany do nagrody Camerimage m.in. za zdjęcia do filmów: „Róża”, „Drogówka”, „Bogowie”, „Strefa nagości”, „Wołyń”, „Najlepszy” i „Boże Ciało”.
Jak tegoroczny nominowany odnosi się do swoich filmowych wyborów?
„Staram się zawsze wybierać film, który jest dla mnie czymś nowym, jest wyzwaniem” (…) Ważne, żeby to było coś wartościowego” – podkreśla Piotr Sobociński Jr.
Źródła:
Magazyn Filmowy SFP nr 11/2017
https://wyborcza.pl/1,75410,17473115,Piotr_Sobocinski_jr_z_branzowa_nagroda_za_zdjecia.html