Skip to content

Panel PSC podczas Camerimage

Zapraszamy do lektury krótkiej relacji z panelu PSC dotyczącego etycznych, prawnych i artystycznych aspektów wykorzystania materiałów archiwalnych w filmie "Powstanie Warszawskie".

Udostępnij

Tematem dyskusji, która odbyła się 20.11., były etyczne, prawne i artystyczne aspekty wykorzystania materiałów archiwalnych w filmie Powstanie Warszawskie (2014). W hołdzie operatorom powstania warszawskiego wydano również broszurę dotyczącą ich pracy podczas działań wojennych. 

W panelu wzięli udział: Piotr C. Śliwkowski (Muzeum Powstania Warszawskiego, producent i współscenarzysta filmu), Piotr Sobociński Jr. (autor zdjęć, konsultant filmu), Michał Bukojemski (korespondent wojenny, autor filmów dokumentalnych, dziennikarz), Magdalena Zimecka (szef studia Orka), Aleksander Winecki (Orka, kolorysta), Joanna Brühl (montażystka), Christian Frye (autor filmów dokumentalnych o tematyce wojennej).

W czasie dyskusji twórcy filmu i zaproszeni goście dzielili się refleksjami dotyczącymi pracy z tak niezwykłą materią – ujęciami dokumentalnymi zrealizowanymi w czasie powstania warszawskiego przez operatorów pracujących dla Biura Informacji i Propagandy AK. Piotr C. Śliwkowski opowiadał o szansach i zagrożeniach, jakie niosło ze sobą niemal sześć godzin archiwaliów zgromadzonych przez Muzeum Powstania Warszawskiego: „Od początku mieliśmy świadomość, że jest to materiał wybitny ze względu na okoliczności powstania i musimy z nim pracować bardzo ostrożnie. To też materiał bardzo trudny: krótkie, pięcio-, sześciosekundowe ujęcia kręcone przez kilkunastu operatorów używających różnych kamer i pracujących w różnych częściach Warszawy. Staraliśmy się cały czas, aby te czynniki nas nie onieśmielały. Od początku byliśmy przekonani, że chcemy ten materiał pokolorować. Z naszych doświadczeń pracy z archiwaliami wiedzieliśmy, że kolor sprawia, iż powstanie wydaje się »na wyciągnięcie ręki«”. Piotr Sobociński Jr., który wraz z kolorystą Aleksandrem Wineckim zajął się kolor-korekcją filmu, był na początku przeciwny temu zabiegowi: „Zobaczyłem czarno-białe, brudne materiały – wydały mi się bardzo autentyczne. Dopiero jednak pierwsze pokolorowane ujęcia wbiły mnie w fotel – wtedy przekonałem się do tego zabiegu. To jest w dużej mierze film o pamięci – zarówno o powstańcach, jak i operatorach, którzy realizowali te materiały. Mieliśmy całą grupę konsultantów historycznych, którzy dbali o to, aby np. fasady kamienic miały taki kolor, na jaki były malowane budynki w tamtym czasie. Podobnie z kostiumami i przedmiotami. Przedzielony ekran, smugi, rozsynchronizowany sektor – niedoskonałość techniczną materiałów zrealizowanych przez operatorów często narażających życie dla ujęcia chcieliśmy zamienić na walor filmu”. Magdalena Zimecka podkreślała rangę materiałów i argumentowała decyzję o ich selekcji: „Pamiętajmy, że operatorzy podczas powstania nie mieli możliwości ustawienia kamery czy przygotowania się do ujęć. Dlaczego wybrane zostały te, a nie inne materiały z kronik, którymi dysponowaliśmy? Dla nas bardzo ważna była pokora w stosunku do świata, który został zachowany w tych kadrach”.

Panel został zorganizowany z inicjatywy PSC i magazynu branży audiowizualnej „FilmPRO” z okazji 20-lecia istnienia Stowarzyszenia przy współpracy z Camerimage Festival i Muzeum Powstania Warszawskiego.

Relacja z dyskusji z wypowiedziami wszystkich panelistów ukaże się w pierwszym numerze „FilmPRO” w 2015 roku.

Film pokazujący niektóre materiały archiwalne przed koloryzacją i po niej: https://vimeo.com/96082374

Powstanie Warszawskie (2014)

Autor pomysłu na fabułę: Jan Komasa

Scenariusz: Joanna Pawluśkiewicz, Jan Ołdakowski, Piotr C. Śliwowski

Dialogi: Joanna Pawluśkiewicz, Michał Sufin

Reżyseria dubbingów: Miriam Aleksandrowicz

Koloryzacja materiałów zdjęciowych: Piotr Sobociński Jr., Aleksander Winecki

Muzyka: Bartosz Chajdecki

Dźwięk: Bartosz Putkiewicz

Montaż: Joanna Brühl pod opieką merytoryczną Milenii Fidler

Subscribe To Our Newsletter

Get updates and learn from the best

Członkowie PSC

Nils Croné

Swoją przygodę z filmem zacząłem w wieku 8 lat, kiedy to rodzice kupili pierwsza kamerę Hi8. Zacząłem kręcić swoje pierwsze filmy, angażując swoją rodzinę i