Nominacja do Nagrody PSC w kategorii „Pełnometrażowy Film Fabularny” za zdjęcia do filmu “IMAGO”
Tomasz Naumiuk
Tomasz Naumiuk jest operatorem, członkiem Stowarzyszenia Autorek i Autorów Zdjęć Filmowych PSC, nominowanym do tegorocznej nagrody PSC za zdjęcia do filmu „Imago” w reżyserii Olgi Chajdas.
Wydział Operatorski PWSFTviT w Łodzi ukończył w 2009 r. i od tego czasu kariera operatorska Naumiuka intensywnie się rozwija.
Ma na koncie zdjęcia do wielu cenionych filmów fabularnych i seriali, oprócz „Imago”, w ostatnich latach także „Rzeczy niezbędne” (2024, również zdjęcia lotnicze), „Joika”, „Absolutni debiutanci” (oba z 2023 r.).
Jako autor zdjęć często współpracuje z Agnieszką Holland. Zrealizowali wspólnie filmy „Zielona granica” (2023), „Obywatel Jones” (2019) – oba jako autor zdjęć oraz operator kamery. W filmie „Pokot” (2017) w reżyserii Agnieszki Holland, zdjęcia Jolanta Dylewska, Tomasz Naumiuk pracował jako operator kamery.
W „Zielonej granicy” przedstawia za pośrednictwem kamery kryzys na granicy polsko – białoruskiej, w „Imago” w reżyserii Olgi Chajdas, portretuje polskie Wybrzeże z końca lat 80., gdzie dorasta Elżbieta, najmłodsza z dziewięciorga rodzeństwa, wchodząca w dorosłość kobieta.
W „Obywatelu Jonesie” pokazuje m.in. obrazy wielkiego głodu z początków ubiegłego stulecia. Realizację zdjęć w Ukrainie operator podsumowywał tymi słowy: „Spędziliśmy miesiąc w temperaturach od minus 17 do minus 27 stopni Celsjusza. Nawiedzały nas zamiecie śnieżne, wichury, deszcze, mrozy. Pogoda nas nie oszczędzała. Napędzała nas za to opowiadana historia, która, mimo że dzieje się w latach 30. XX wieku, jest na wiele sposobów aktualna. To nas motywowało do wstawania wczesnymi rankami, ubierania na siebie miliona warstw odzieży i wychodzenia na ten mróz na 14-godzinne dni zdjęciowe..” I dalej opowiada o pracy z kamerą: „Kamera jest żywa, zaangażowana, częściej z ręki, trochę „dokumentalna”. Mówię o scenach brytyjskich i moskiewskich. Do części ukraińskiej podchodziliśmy tak od samego początku, również ze względu na Agnieszkę Holland, która skończyła szkołę praską i ukształtowała się na tamtejszym kinie. Mieliśmy zresztą dużo referencji z kina czeskiego, jedną z ważniejszych stał się film „Diamenty nocy” [z 1964 roku w reżyserii Jana Němeca – przyp. red.]. To przełożyło się na stronę inscenizacyjną, pracę kamery, itd.
Jako bohater „Sztuki widzenia” – wydarzenia organizowanego przez PSC – poświęconej jego twórczości przy filmie “Obywatel Jones”, mówił o kulisach warsztatu operatorskiego: „Punktem wyjścia zawsze jest kontrast. Musieliśmy wyjść od tego świata Zachodu i Wschodu, zarówno Londyn, jak i Moskwę chcieliśmy przedstawić jako bogatą, soczystą, nasyconą, tylko po to, żeby pracować cały czas na tę Ukrainę, żeby ten moment transformacji był bardzo wyraźny”.
Z Małgorzatą Imielską współpracował przy „Wszystko dla mojej matki”, z Ewą Bukowską nakręcił „53 wojny”, z Olgą Chajdas pracował przy filmie „Nina”. Tomasz Naumiuk ma na koncie również zdjęcia do seriali, by wymienić choćby „Krew z krwi ”, „Odwilż”, „Fala zbrodni”, „Krakowskie potwory”, wybrane odcinki „Watahy” i serialu „1983”.
Ma na koncie również doświadczenia pracy reżyserskiej (w tym reżyseria II ekipy).
Jest zdobywcą licznych nagród za zdjęcia, m.in. w 2012 r za zdjęcia do filmu „Być jak Kazimierz Deyna” otrzymał Nagrodę na Festiwalu „Młodzi i Film” w Koszalinie, a trzy lata później na tym samym festiwalu zdobył nagrodę za zdjęcia do filmu „Disco polo”. W 2018 r. na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych „Camerimage” otrzymał Nagrodę Główną w Konkursie Filmów Polskich za zdjęcia do filmu „Nina”.
Wielokrotnie nominowany do Nagrody PSC: w 2018 r. za film „Amok”, w 2019 r. za „Ninę”, w 2020 r. za „Obywatela Jonesa”, w 2024 r. za „Zieloną granicę”, a obecnie za „Imago”.
Jolanta Tokarczyk, na podstawie „Film&Tv Kamera” – wywiad z Tomaszem Naumiukiem
www.filmpolski.pl
„Sztuka widzenia/Tomasz Naumiuk”, 15 maja 2022 https://www.youtube.com/watch?v=PgG4PRLJl28