Skip to content

Piotr Rosołowski – Laureat Nagrody PSC 2021

Udostępnij

Piotr Rosołowski
Laureat Nagrody PSC 2021 za Najlepsze zdjęcia do filmu dokumentalnego „Ściana cieni”
Piotr Rosołowski jest absolwentem Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Studia ukończył w 2002 r. Ma w swoim dorobku filmy przy których pracował w charakterze autora zdjęć, ale też jako scenarzysta i reżyser. Jest autorem zdjęć nominowanego do Oscara „Królika po berlińsku”.

W 2003 r. w Mistrzowskiej Szkole Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy – jako autor zdjęć – wspólnie z Bartkiem Konopką zrealizował słynną „Ciszę” (ćwiczenie piąte). Współpraca z tym reżyserem zaowocowała kolejnymi projektami: „Balladą o kozie” (2004, autor zdjęć i współscenarzysta) oraz w 2009 r. „Królikiem po berlińsku”, obrazem zakwalifikowanym – wśród pięciu filmów dokumentalnych – jako kandydat do Oscara w kategorii najlepszy dokument krótkometrażowy. Cztery lata później po raz kolejny spotkał się z Konopką, tym razem na planie produkcji „Sztuka znikania” (2013).

W 2009 r. jako operator kamery zaangażował się w fabularny debiut Marcina Wrony pt. „Moja krew”, dwa lata później z Rafaelem Lewandowskim pracował  przy fabularnym „Krecie”.

Szczególne uznanie widzów i krytyków przyniosły mu obrazy dokumentalne realizowane z Elwirą Niewierą: „Efekt domina” (2014) oraz „Książę i dybuk” (2017). Przy obu  był nie tylko autorem zdjęć, ale też współscenarzystą oraz reżyserem.

O pracy przy pierwszym projekcie (zdjęcia realizowane były w dalekiej Abchazji, kraju leżącym między Rosją a Gruzją), Piotr Rosołowski mówił:

– Na zdjęcia pojechaliśmy z kamerą Sony EX-3, którą udostępnił polski producent – Otter Films. Nie mieliśmy żadnego dodatkowego sprzętu, oświetlenia, ale też z uwagi na kameralny charakter zdjęć nie potrzebowaliśmy go. Cały nasz sprzęt zdjęciowy mieścił się w jednym plecaku. Całość materiału została nakręcona w naturalnych warunkach. Dzięki temu, że mieliśmy dużo czasu, mogliśmy sobie pozwolić na realizację zdjęć w optymalnych warunkach; czekać na odpowiednie światło naturalne popołudniowe czy po zmierzchu, określoną porę dnia, jeśli oczywiście w przypadku wybranej sceny było to możliwe. Sposób realizacji zdjęć wymusił również abchaski klimat. Ponieważ jest tam bardzo ostre słońce, dzień zdjęciowy zaczynał się albo o 5 rano, albo po 17. Rejestrując materiał na planie, starałem się tak pracować, aby później dokonywać jedynie niewielkich korekt barwy i kontrastu – mówił.

„Efekt domina” przyniósł twórcom wiele nagród, m.in. Złoty Róg oraz Złoty Lajkonik na 54. Krakowskim Festiwalu Filmowym w 2014 r.

Z Elizą Kubarską nakręcił malowniczy obraz „Badjao. Duchy z morza” (2014), z Piotrem Stasikiem „Operę o Polsce” (2017), współpracował z reżyserami niemieckimi.

Zdjęcia do „Ściany cieni” (reż. Eliza Kubarska), uniwersalnej opowieści o zderzeniu dwóch kultur u podnóża himalajskiej góry Kumbhakarny, przyniosły Rosołowskiemu Nagrodę PSC 2021 w kategorii Najlepsze zdjęcia do filmu dokumentalnego. Najnowszym projektem operatora jest film „Miasto” w reż. Marcina Sautera.

Nagrody na krajowych i zagranicznych festiwalach filmowych otrzymywał wielokrotnie, m.in. za filmy: „Sztuka znikania”, „Efekt domina” oraz „Książę i dybuk”.

Zanim jednak doceniono te produkcje, już w 2006 r. Nagrodą Specjalną w konkursie ogólnopolskim dla autora najlepszych zdjęć w filmie dokumentalnym wyróżniono projekt „7 x Moskwa” (2006) w cyklu „Rosja-Polska. Nowe spojrzenie”.

Kilka lat później „Sztuka znikania” została wyróżniona na festiwalach w Jihlavie i w Montrealu (2013).

„Efekt domina” doceniło z kolei jury festiwali: w Budapeszcie, Erywaniu, Prisztinie, Krakowie. Na Krakowskim Festiwalu Filmowym w 2014 r. oprócz Złotego Rogu i Lajkonika obraz zdobył również Nagrodę Stowarzyszenia Twórców Obrazu Filmu Fabularnego za zdjęcia w filmie dokumentalnym.

Jury tak uzasadniło swój wybór: za „spójne, pełne trafnych obserwacji, ale i melancholii zdjęcia, które oddają tragizm życia w świecie naznaczonym niezabliźnioną raną przeszłości”.

Film nominowano do Polskich Nagród Filmowych Orły oraz nagrodzono wyróżnieniem w kategorii: Film polski podczas ceremonii wręczenia Złotych Taśm – Nagród Koła Piśmiennictwa Filmowego SFP za rok 2014.

Prawdziwy deszcz nagród spadł na dokumentalny obraz „Książę i dybuk” –  portret Michała Waszyńskiego, polskiego filmowca, który po wojnie z powodzeniem utorował sobie ścieżki kariery we Włoszech. W 2017 r. podczas MFF w Wenecji obraz zdobył Nagrodę „Venezia Classici” dla najlepszego filmu dokumentalnego o kinie. Otrzymał też Polską Nagrodę Filmową Orzeł w kategorii: Najlepszy film dokumentalny. Na Docs Against Gravity Film Festival w 2018 r. dostał  Nagrodę „Nos Chopina” oraz otrzymał wyróżnienie specjalne Prezydenta Miasta Gdyni. Został też doceniony na festiwalach w Mińsku i w Barcelonie.

Operator był również dwukrotnie nominowany do nagród Festiwalu Camerimage: w 2011 r. w Konkursie Filmów Polskich za film „Kret” i w 2018 r. w Konkursie Pełnometrażowych Filmów Dokumentalnych – za obraz „Książę i dybuk”.

W 2019 r. Piotr Rosołowski wspólnie z Elwirą Niewierą otrzymali Nagrodę Fundacji DEFA w Berlinie dla młodych filmowców.

Źródła:

https://filmpolski.pl/fp/index.php?osoba=1139179

https://www.filmweb.pl/person/Piotr+Roso%C5%82owski-97741

„Film&Tv Kamera”, 2014

Subscribe To Our Newsletter

Get updates and learn from the best

Aktualności

EVENT NOWYCH TECHNOLOGII ZDJĘĆ FILMOWYCH 2025

Miło nam poinformować, że ruszyły zapisy na 5. edycję Eventu Nowych Technologii ZdjęćFilmowych, który odbędzie się już 30 sierpnia 2025 r. w TVN XR Studio