Skip to content

Nagroda Specjalna PSC’21 dla Jacka Petryckiego

Jacek Petrycki
Autor zdjęć do ponad 200 filmów: dokumentalnych, fabularnych i teatrów telewizji. Współpracował z Krzysztofem Kieślowskim, Agnieszką Holland, Marcelem Łozińskim, Antonim Krauze i innymi. Członek Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych (PSC), od roku 2019 jego wiceprzewodniczący. jest również członkiem Polskiej Akademii Filmowej.

Urodzony w Poznaniu; w 1970 roku ukończył Wydział Operatorski łódzkiej PWSFTViT. W bogatym dorobku zawodowym tegorocznego laureata Nagrody Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych za całokształt twórczości, na szczególną uwagę zasługują zdjęcia do filmów Krzysztofa Kieślowskiego („Spokój” – 1976; „Amator” – 1979; „Bez końca” – 1984), Agnieszki Holland („Aktorzy prowincjonalni” – 1978; „Kobieta samotna” – 1981; „Europa, Europa” – 1990; „Dybuk” – 1999; „Strzał w serce” – 2001), Marcela Łozińskiego („Wizyta” –1974; „Jak żyć” – 1977; „Próba mikrofonu” –1980; „Ćwiczenia warsztatowe” –1986; nominowanego do Oscara „89 mm od Europy” – 1993; „Żeby nie bolało” – 1998; „Poste restante” – 2008; „Tonia i jej dzieci” – 2011), Antoniego Krauzego („Czarny czwartek. Janek Wiśniewski padł” – 2011), Michała Szczerbica („Sprawiedliwy” – 2015), Andrzeja Barańskiego („Księstwo” – 2011), Kasi Adamik („Boisko bezdomnych” – 2008).

Imponująco przedstawia się dorobek Petryckiego w dziedzinie filmu dokumentalnego, a liczne obrazy jego autorstwa zaliczane są dziś do kanonu polskiego dokumentu. Nie byłoby filmu o Marku Hłasce „Piękny dwudziestoletni” (reż. Andrzej Titkow, 1986), „Pontyfikatu” – o polskim papieżu (reż. Andrzej Trzos-Rastawiecki, 1996), dokumentu Andrzeja Wajdy o wybitnym operatorze Edwardzie Kłosińskim „Kręć! Jak kochasz, to kręć!” (współautor zdjęć Marek Edelman, 2010) czy wreszcie nagrodzonego Srebrnym Lajkonikiem na Krakowskim festiwalu Filmowym „Dybuka. Rzecz o wędrówce dusz” (2015) w reż. Krzysztofa Kopczyńskiego, gdyby nie zdjęcia laureata tegorocznego Nagrody za całokształt twórczości.

Nie byłoby historycznego dokumentu „Czternaście dni. Prowokacja bydgoska” (2008, we współpracy z Grzegorzem Eberhardem), obrazującego wydarzenia marca 1981 roku, gdyby nie zdjęcia Petryckiego z sal obrad i spotkań działaczy związkowych.

Nie byłoby też archiwalnych notacji z solidarnościowego podziemia lat 80., gdyby nie zarejestrowane poza oficjalnym obiegiem obrazy, ilustrujące zmagania opozycji, podziemne akcje i konspiracyjne spotkania. Po trzech dekadach autor zmontował z nich „Moje zapiski z podziemia” (2011).

Tegoroczny laureat szczególnie ceni sobie trwającą od prawie ćwierć wieku współpracę z Agnieszką Holland, Krzysztofem Kieślowskim oraz z Marcelem Łozińskim.

Obrazem, który szczególnie zapisał się w pamięci jest „Strzał w serce” (2001) w reż. Agnieszki Holland, który dał operatorowi możliwość współpracy z utalentowanymi amerykańskimi aktorami (m.in. Giovanni Ribisi, Mikal Gilmore, Elias Koteas, Gary Gilmore, Sam Shepard) w zupełnie innych warunkach produkcyjnych, niż te, do których przyzwyczajony był wcześniej. Precyzyjnie zaplanowany okres przygotowawczy, dopracowanie szczegółów, dostęp do filmów z całego świata i kompetentne, rozbudowane piony realizacyjne – wszystko to złożyło się na doskonałe warunki pracy.

O współpracy z Agnieszką Holland mówi, że w jej filmach był nie tyle operatorem kreacyjnym, co werystycznym, który kamerą opowiadał o prozie życia.

Ze współpracy z Kieślowskim szczególnie ceni sobie pierwszy wspólny projekt – fabularny film telewizyjny „Spokój” – historię robotnika budowlanego z kryminalną przeszłością. Obraz podzielił los innych półkowników i na 4 lata został zatrzymany przez cenzurę.

Od ponad trzydziestu lat Petrycki z powodzeniem realizuje się także w zagranicznych produkcjach. Ma na koncie zdjęcia do wielu brytyjskich dokumentów, by wymienić choćby obraz o Tadeuszu Konwickim, zatytułowany „Palace Life” (1988), czy „Serbski epos” o wojnie domowej w Bośni (nakręcony razem z Bogdanem Dziworskim w 1992 r.) w reż. Pawła Pawlikowskiego.

Pokłosiem innej realizacji dla Telewizji BBC (stacja zamówiła film o najbardziej zanieczyszczonych miastach świata, a operatorowi przypadł w udziale „zaszczyt” sportretowania Śląska) było zainicjowanie Fundacji Nadziei, która służy pomocą dzieciom.

Dorobek Jacka Petryckiego został doceniony licznymi nagrodami i nominacjami. Nie sposób pominąć Nagrody dla najlepszego filmu polskiego w Konkursie Filmów Polskich Camerimage („Boisko bezdomnych” – 2008) i rok później na tym samym festiwalu nagrody Discovery Networks Central Europe za zdjęcia do „Poste restante”; „Orła” Polskiej nagrody Filmowej (również za „Boisko bezdomnych”, 2009); Platynowego Zamku na Festiwalu Filmów Dokumentalnych Off Cinema w Poznaniu w 2017 r. i wielu innych.

W 2010 r. Jacek Petrycki otrzymał Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

W tekście wykorzystano fragmenty artykułu Mikołaja Jazdona „Partyzant kina”, Magazyn Filmowy SFP nr 11 z 2017 r.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
Newsy

Czytaj dalej

Trwają zdjęcia do “Heweliusza”

W LITES Studios trwają zdjęcia do nowego serialu Netflix “Heweliusz”, autorem scenariusza jest Kasper Bajon. Polska ekipa filmowa pod przewodnictwem reżysera Jana Holoubka, ze zdjęciami

19. edycja Plenerów Film Spring Open

19. edycja Plenerów Film Spring Open Z przyjemnością informujemy, że 19. edycja Plenerów Film Spring Open odbędzie się w dniach 15-24 października 2024 roku w